Nyttigt bröd

Bakade bröd idag bara för att jag kände för det :) De blev riktigt goda! Perfekta nyttiga
frukost semlor! Lite smör, en skiva ost och så är man redo för dagen, haha :D

Recept:
5 dl fingervarmt vatten
50 gram jäst
100 gram smält smör
2 st stora morötter, finrivna
1 tsk salt
2 msk sirap
5 dl vetemjöl
8 dl dinkelmjöl
2 dl pumpafrön, eller andra frön
(jag använde mig av solrosfrön, pumpafrön och cashew nötter)

Värm vattnet till 37 grader. Smält smöret. Lös upp jästen i lite vatten.
Tillsätt resterande vatten, smör och resten av ingredienserna, spara lite av fröna att lägga på toppen.
Blanda väl och låt jäsa ca 40 minuter.
Knåda degen lätt och dela den i ca 15 lika stora bitar. Rulla små runda bullar
och lägg bredvid varandra på en långpanna med bakplåtspapper. Strö lite frön ovanpå.
Låt jäsa 45 minuter. Grädda sedan mitt i ugnen, 175 grader i 20 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0