Chokladcheesecake

Gjorde en cheesecake idag också, haha. Är allt för taggad för att låta bli att baka.
Imorgon skall jag baka macarons, bara för att jag inte kan hålla mig, haha :D
Cheesecaken blev helt okej, jag är inte ett så stort fan av choklad egentligen men hade läst att
det här receptet var (kanske) "världens godaste", så jag var ju bara illa tvungen att testa hur god
den verkligen var! Men som sagt, helt okej ^^ Inte världens godaste enligt mig,
men kanske enligt riktiga chokladälskare :)

Recept:
Botten;
250 g double chocolate chip cookies
75g rumsvarmt smör

Fyllning:
400g cream cheese (t.ex. philadelphia)
2dl creme fraiche
0,5dl strakt, ljummet kaffe
200g mörk choklad
2 ägg
0,75dl socker

Klä botten av en form med löstagbar kant, cirka 22 cm i diameter, med bakplåtspapper.
Smörj formens kant. Kör kakorna till smulor i en matberedare. Tillsätt smöret och kör snabbt
ihop till en deg. Tryck ut smulorna tunt i formen och ordentligt upp på kanterna.
Låt stå kallt i kylen medan du förbereder fyllningen.
Rör cream cheese och crème fraiche smidigt tillsammans. Rör ner kaffet lite i taget i färskostblandningen.
Bryt chokladen i mindre bitar, smält den försiktigt i mikron eller över vattenbad och rör ner
i färskostblandningen. Vispa upp äggen lätt tillsammans med sockret och blanda ner lite i taget i smeten.
Rör ihop till en jämn smet och häll den i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i 175°C i cirka 35 minuter. Cheesecaken ska fortfarande vara lite lös i mitten, men stelnar i kylen.
Låt svalna och förvara den sedan inplastad i kylen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0