Fengshui

Läste lite om Fengshui igår. Det är en ca 3000 år gammal kinesisk filosofi, vilken i korthet går ut
på att förmå den energi som strömmar runt omkring oss alla att arbeta för dig istället för mot dig.
För att lyckas med detta, måste man ta hänsyn till 9 olika aspekter, varav några är tiden,
elementen, färgerna, formerna, väderstrecken och magnetismen.
Låter intressant eller hur? ;)
Enligt färgkartan ovanför ska mitt rum förstärka turen med hjälpfulla människor och resor,
familjen, barn och kreativitet. Har ju massa stänk av andra färger i mitt rum, men främst
grått, trä, rött och vitt. Men men. Så ikväll har jag försökt ändra om i mitt sovrum
så det påminner om fengshui. Det har varit riktigt intressant ;D
 
Några exempel på vad man ska tänka på då man inreder sovrummet:
- Man bör aldrig någonsin sova under en synlig bjälke eller liknande. Det symboliserar en giftpil,
som sänder negativ energi mot dig när du sover. Detta kan ge dig dels en dålig sömn,
dels dålig hälsa. I vilket fall, förlorar du kraft och energi.
- Du bör inte ha något hängande över ditt huvud när du sover, som t.ex en bokhylla eller
en läslampa. Placera hellre en lampa på nattduksbordet. Att ha någonting över huvudet betyder
att du blir nedtyngd av bekymmer.
- Du bör aldrig någonsin ha något som symboliserar vatten i ditt sovrum, då drunknar dina drömmar.
Alltså inget akvarium, inga tavlor eller planscher som föreställer hav, vågor eller fiskar.
Däremot är det helt okej att ha ett glas vatten på nattduksbordet, om du hör till dem som vill ha det!
- Du bör inte ha fotänden av sängen mittemot sovrumsdörren. Enligt gammal kinesisk sed var det
nämligen så att man bar ut de döda ur deras sovrum med fötterna före.

Så nu har jag tagit bort allt som har med vatten att göra i mitt rum, dvs. alla tavlor och foton
med vatten i. Sen har jag tagit bort tavlan jag hade ovanför sängen och plockat bort lite
grejor överallt (som jag sen bara kastat in i garderoben, hehe). Och nu ska jag leta efter
någon snygg duk att lägga på nattduksbordet! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0